Vliegtuig Homepage - Antonov An-140

Home           Nieuwsfoto's    

 

Antonov An-140 - vervolg

Antonov An-140
Foto: Aviacor
Serieproductie van de Antonov An-140 vindt op zeer bescheiden schaal plaats bij KSAMC in Kharkov in Oekraïene en bij Aviacor in Samara in Rusland. De eerste toestellen werden afgeleverd aan Odessa Airlines, Aeromost, Motor-Sich en Illich Avia. Antonov verstrekte in 1996 een licentie voor de productie van de An-140 door HESA in Iran. De daar gebouwde toestellen kregen de aanduiding IRAN-140 Faraz en in Esfahan werd een productielijn ingericht. De eerste toestellen werden daar gebouwd van aangeleverde componenten, waarna de IraniŽrs geleidelijk meer zelf gingen doen. De eerste Iraanse An-140 vloog in februari 2001. Omdat het niet lukte het vliegtuig te verkopen aan Iraanse luchtvaartmaatschappijen, startte HESA een eigen maatschappij, HESA Airlines, die met enkele IRAN-140's vliegt.

Ondanks de drie productielijnen zijn er van de An-140 tot dusver niet meer dan enkele tientallen gebouwd. In 2011 blies Aviakor de productie nieuw leven in na een order voor negen toestellen van de Russische strijdkrachten. De gelegenheid wordt aangegrepen om het ontwerp te moderniseren.

An-140
Foto: Aviacor


Technische gegevens van de Antonov An-140-100:

Lengte: 22,60 meter
Spanwijdte: 24,50 meter
Hoogte: 8,23 meter
Aantal passagiers: 52
Leeggewicht: 12.810 kg
Maximum startgewicht: 19.150 kg
Kruissnelheid: 460 km/u
Vliegbereik: 1.380 tot 2.420 km
Motoren: 2 Klimov TV3-117VMA-SBM1 turboprops
(1,838 kW - 2,466 shp),


* Antonov An-140 * Vervolg *
* Antonov An-12 * Antonov An-24 * Antonov An-124 *
* Antonov An-225 * Antonov An-140 * Antonov An-148 *




= Home =



© Tekst en foto's © Copyright: De Vliegtuig Homepage ©
© Overname zonder toestemming verboden ©

De
Vliegtuig Homepage

Alles over moderne verkeersvliegtuigen


Nieuwsfoto's


AVIATION TOP 100 - www.avitop.com Avitop.com