Vliegtuig Homepage - Antonov An-225

Home           Nieuwsfoto's    

 

Antonov An-148 / An-158

Antonov An-148 Rossiya
Foto: UAC - United Aircraft Corporation



De Antonov An-148 is een verkeersvliegtuig voor korte afstanden, ontworpen in Oekraïne. Het vliegtuig biedt plaats aan 70 tot 80 passagiers. De An-158 is een verlengde uitvoering voor maximaal 99 passagiers.



De An-148 lijkt op het eerste gezicht een tweemotorige uitvoering van de viermotorige British Aerospace 146 / Avro Regional Jet. Beide typen zijn bovendien ontwikkeld voor dezelfde taak en ongeveer even groot. Concurrenten zijn de Russische Sukhoi SuperJet en westerse typen als de Embraer E-170/175, de Bombardier CRJ700 en de Mitsubishi Regional Jet.

Antonov begon met het maken van plannen voor het nieuwe vliegtuigtype in het begin van de jaren '90 van de vorige eeuw. Oorspronkelijk werd het ontwerp aangeduid als An-74-68, maar in 2001 kreeg het de nieuwe aanduiding An-148. Uitgangspunt bleef evengoed An-74TK-300, die twee motoren bovenop de vleugel heeft in plaats van eronder.

De Antonov An-148 maakte de eerste vlucht op 17 december 2004. Certificering door Rusland en Oekraïene volgde op 26 februari 2007. Op 28 juni 2009 maakte het eerste productietoestel de eerste vlucht, gebouwd bij VASO. De eerste An-148 kwam op 2 juni 2009 in gebruik bij de Oekraïnse maatschappij Aerosvit, gevolgd door de Russische maatschappij Rossiya in december 2009.

De An-148 is ontworpen om te voldoen aan de ICAO Chapter 4 geluids- en milieueisen, opdat het type ook probleemloos in Westerse landen kan worden ingezet. Het vliegtuig bleef, net als de An-74, een schouderdekker met de vleugel bovenaan de romp bevestigd. Wel ontwierp Antonov een geheel nieuwe vleugel. De cockpit is voorzien van vijf lcd-schermen en de roeren worden elektronisch aangestuurd (fly-by-wire). In de passagierscabine staan in economy-uitvoering vijf stoelen naast elkaar (2+3). Voor de voorstuwing koos Antonov voor de Motor Sich D-436-148 turbofan.

Productie van de An-148 vindt plaats bij AVIANT in Kiev (Oekraïne) en bij VASO in Voronezh (Rusland). Ondanks het bestaan van twee assemblagelijnen vloog er tot midden 2011 maar een handjevol toestellen. Naar verluidt zouden er zo'n driehonderd bestellingen zijn, maar het valt tot dusver niet mee de productie goed op gang te krijgen.

Antonov An-158
Foto: Antonov Design Bureau
Vervolg....
* Antonov An-148 * Vervolg *
* Antonov An-12 * Antonov An-24 * Antonov An-124 *
* Antonov An-225 * Antonov An-140 * Antonov An-148 *




= Home =



© Tekst en foto's © Copyright: De Vliegtuig Homepage ©
© Overname zonder toestemming verboden ©

De
Vliegtuig Homepage

Alles over moderne verkeersvliegtuigen


Nieuwsfoto's


AVIATION TOP 100 - www.avitop.com Avitop.com