Vliegtuig Homepage - Fokker 100

Home           Nieuwsfoto's    

 

ATR 42 / ATR 72 - vervolg

ATR 72 SAS Scandinavian Airlines

De verbeterde ATR 42-500, de huidige standaardversie, heeft krachtiger PW127E motoren, zesbladige in plaats van vierbladige propellers, een digitale cockpit, een sterker onderstel en een steviger constructie om hogere gewichten te kunnen dragen. De kruissnelheid is hoger en het vliegbereik groter dan bij de eerdere versies. De eerste ATR 42-500 onderging zijn luchtdoop op 16 september 1994 en de eerste op vergelijkbare wijze verbeterde ATR 72-500 op 19 januari 1996. De ATR 42-400 is een uitvoering met dezelfde motoren als de ATR 42-300 en -320, maar met de zesbladige propeller en een aantal andere verbeteringen.

De ontwikkelingen gaan verder met de ATR 42-600 en de ATR 72-600. Deze varianten krijgen onder meer PW127M motoren, opnieuw hogere startgewichten, een modernere digitale cockpit en een nieuw interieur. De eerste vlucht met een ATR42-600 vond plaats op 24 juli 2009. De eerste ATR 42-600 volgde op 4 maart 2010. ATR leverde de eerste ATR 72-600 op 19 augustus 2011 af aan eerste gebruiker Royal Air Maroc. De bedoeling is dat de eerste ATR 42-600 wordt afgeleverd in 2012.

ATR heeft geruime tijd plannen gemaakt voor een ATR-52C, een militaire uitvoering met een grote laadklep onder de staart. Ook zijn er plannen geweest voor een nog langer model, de ATR-82, voorzien van twee Allison AE-2100 turboprop-motoren of mogelijk zelfs straalmotoren. Ook heeft ATR een geheel nieuw, groter turbopropvliegtuig overwogen.

Eind juni 2011 waren er 1162 toestellen verkocht, iets meer ATR 72's dan ATR 42's. Nederlandse maatschappijen hebben momenteel geen ATR-toestellen in dienst. In 1986 vloog het op Rotterdam gevestigde Holland Aero Lines enige tijd met ATR 42's en Air Exel Netherlands gebruikte tussen 1997 en 2005 zowel de ATR 42 als de ATR 72, onder meer in opdracht van de KLM onder de naam 'KLM Exel'.

Voor de ATR 72 bestaat een conversieprogramma om passagierstoestellen om te bouwen voor vrachtvervoer. Op de foto onder is zo'n omgebouwde ATR 72-210 te zien in de kleuren van de Amerikaanse pakjesgigant Federal Express (FedEx). De foto boven toont een passagiers-ATR 72-600 van SAS Scandinavian Airlines.
ATR 72 FedEx


Technische gegevens van de ATR 42-500

Lengte: 22,67 meter
Spanwijdte: 24,57 meter
Hoogte: 7,59 meter
Aantal passagiers: 44 - 50
Leeggewicht: 11.250 kg
Maximum startgewicht: 18.300 kg
Maximum kruissnelheid: 556 km/u
Vliegbereik: 1.554 km
Motoren: 2 Pratt & Whitney Canada
PW127E turboprops (2.400 pk)

Technische gegevens van de ATR 72-500

Lengte: 27,17 meter
Spanwijdte: 27,06 meter
Hoogte: 7,85 meter
Aantal passagiers: 62 - 74
Leeggewicht: 12.950 kg
Maximum startgewicht: 22.800 kg
Maximum kruissnelheid: 511 km/u
Vliegbereik: 1.334 km
Motoren: 2 Pratt & Whitney Canada
PW127F turboprops (2.750 pk)



Foto Galerij....
* ATR 42 / ATR 72 * Vervolg * Foto Galerij *



= Home =



© Tekst en foto's © Copyright: De Vliegtuig Homepage ©
© Overname zonder toestemming verboden ©

De
Vliegtuig Homepage

Alles over moderne verkeersvliegtuigen


Nieuwsfoto's