Vliegtuig Homepage - Fokker 100

Home           Nieuwsfoto's    

 

Boeing 727 - vervolg

Boeing 727 Fedex

Van de Boeing 727 bestaan drie basisversies: de 727-100, de 727-200 en de Advanced 727-200. Van de 727-100 ontwikkelde Boeing ook een 727-100C (Convertible) met een grote vrachtdeur. Bij deze versie kunnen de stoelen verwijderd worden om plaats te maken voor vracht. Bij de 727-100QC (Quick Change) zijn verdere aanpassingen doorgevoerd voor zeer snel ombouwen. Met deze variant is het mogelijk overdag passagiers te vervoeren en 's nachts vracht of post.

Boeing begon al snel na de introductie van de 727-100 te denken over een verlengde uitvoering. Dat werd de 727-200, die voor het eerst vloog op 27 juli 1967. Omdat Boeing bij de 200 weinig anders deed dan de romp verlengen zonder het startgewicht te verhogen, was het vliegbereik van deze versie tamelijk beperkt. Boeing corrigeerde dat met de Advanced 727-200, die uiterlijk gelijk is aan de 727-200, maar van binnen sterk gemoderniseerd. Deze versie vloog voor het eerst in maart 1972. De komst van de Advanced betekende een verhoging van het startgewicht van 77.122 kg naar 86.600 kg. Later bleef Boeing de Advanced verder verbeteren tot een gewicht van 95.300 kg, zodat er meer nuttige lading en/of brandstof mee konden.

Boeing bouwde 1782 Boeing 727's, waarvan 582 727-100's. De productie eindigde in 1984. Eind jaren negentig verdween de Boeing 727 in hoog tempo uit het Europese luchtruim. Amerikaanse maatschappijen hadden er toen nog wel grote vloten van, maar die werden na de aanslagen van 11 september 2001 ook spoedig buiten gebruik gesteld.

Honderden Boeing 727 toestellen zijn omgebouwd tot vrachtvliegtuig. Vooral koeriers als DHL, United Parcel Service (UPS) en Federal Express (FedEx - foto boven) gebruiken daarvan nog aanzienlijke aantallen. Deze zijn veelal voorzien van geluidsdempers en/of stillere motoren. Zo vliegt UPS met 727-100QF's (Quiet Freighter), een ombouw-uitvoering van de 727-100 met Rolls-Royce Tay motoren. De Super 27 is een 727-200 waarbij de twee buitenste motoren zijn vervangen door modernere Pratt & Whitney JT8D-217 motoren en de middenmotor voorzien is van een geluiddemper. Sommige 727's zijn voorzien van winglets om het brandstofverbruik te verminderen.

Op Schiphol was de Boeing 727 jarenlang een veelvuldige verschijning, hoewel het type bij Nederlandse maatschappijen minder in trek was. De enige Nederlandse gebruiker was Air Holland.

De foto boven toont een Boeing 727-200F van Federal Express, dat nog ongeveer honderd 727's in gebruik heeft. Op de foto onder is een Boeing 727-200 te zien van het Amerikaanse TWA (Trans World Airlines), dat in 2001 werd overgenomen door American Airlines.

Boeing 727 JAT


Technische gegevens van de Boeing 727-200 Advanced:

Lengte: 46,69 meter
Spanwijdte: 32,92 meter
Hoogte: 10,36 meter
Aantal passagiers: 150 - 189
Leeggewicht: 45.360 kg
Maximum startgewicht: 95.300 kg
Maximum kruissnelheid: 965 km/u
Vliegbereik: 4.450 km
Motoren: P&W JT8D-17R turbofans (77,4 kN)


Foto Galerij....
* Boeing 727 * Vervolg * Foto Galerij *
* Boeing 707 * Boeing 717 * Boeing 727 *
* Boeing 737 * Boeing 747 * Boeing 757 *
* Boeing 767 * Boeing 777 * Boeing 787 *




= Home =



© Tekst en foto's © Copyright: De Vliegtuig Homepage ©
© Overname zonder toestemming verboden ©

De
Vliegtuig Homepage

Alles over moderne verkeersvliegtuigen


Nieuwsfoto's