Vliegtuig Homepage

Home           Nieuwsfoto's    

 

Boeing 737-300 - vervolg

Boeing 737-300 Brussels Airlines

De Boeing 737-300 vloog voor het eerst op 24 februari 1984 en kwam aan het einde van dat jaar in dienst bij de eerste klanten Southwest Airlines en US Airways.

Van de drie Classic-versies zijn bij elkaar 1988 toestellen gebouwd. Veruit de meeste daarvan, 1113 exemplaren, waren 737-300's. De laatste werd in december 1999 afgeleverd aan Air New Zealand. In de jaren negentig maakten de Classics op de productielijnen van Boeing plaats voor nog weer een nieuwe reeks varianten, de zogeheten Next Generation (737NG), die vier basisversies omvat.

737-300's worden in toenemende mate voorzien van grote vrachtdeuren om als vrachtvliegtuig dienst te doen. Verder zijn er voor de 737-300 winglets ontwikkeld, een soort opstaande vleugeltips ter verbetering van de aërodynamische eigenschappen en vooral bedoeld voor vermindering van het brandstofverbruik. Tot de eerste maatschappijen die deze winglets op de 737-300 toepassen, behoort de Belgische nationale luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines (foto boven).

De Boeing 737-300 in KLM-kleuren is jarenlang volop aanwezig geweest op Schiphol (foto onder). In oktober 2011 stelde de maatschappij de laatste 737-300 buiten gebruik.
Boeing 737-300 KLM


Technische gegevens van de Boeing 737-300:
Lengte: 33,40 meter
Spanwijdte: 28,88 meter
Hoogte: 11,13 meter
Gemiddeld aantal passagiers: 126 - 149
Normale kruissnelheid: 898 km/uur
Maximum startgewicht: 63.277 kg
Motoren: CFM56-3B2 (98 kN)


Foto Galerij...
* Boeing 737-300 * Vervolg * Foto Galerij *
* 737-100/200 / / 300 * 400 * 500 / / 600 * 700 * 800 * 900 *
* Boeing 707 * Boeing 717 * Boeing 727 *
* Boeing 737 * Boeing 747 * Boeing 757 *
* Boeing 767 * Boeing 777 * Boeing 787 *




= Home =



© Tekst en foto's © Copyright: De Vliegtuig Homepage ©
© Overname zonder toestemming verboden ©

De
Vliegtuig Homepage

Alles over moderne verkeersvliegtuigen


Nieuwsfoto's