Vliegtuig Homepage

Home           Nieuwsfoto's    

 

Boeing 737-500

Boeing 737-500 airBaltic



De 737-500 is de kleinste vertegenwoordiger van de tweede generatie van de Boeing 737. Het vliegtuig is geschikt voor het vervoer van 100 tot 132 passagiers.



De 737-500 is enkele decimeters langer dan de oudere 737-200 van de eerste generatie en is daar in feite de opvolger van. Het aantal stoelen is ook vergelijkbaar met dat van de 737-200. De eerste vlucht vond plaats op 30 juni 1989 en begin 1990 ontving de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Southwest Airlines het eerste exemplaar.

Een nadeel van een ingekort vliegtuig is dat er altijd wat 'overgewicht' achterblijft van onderdelen die het gemeenschappelijk heeft met de oorspronkelijke grotere versies. Daardoor is het brandstofverbruik van een ingekort model meestal minder gunstig. Dit nadeel wordt gecompenseerd door de vele overeenkomsten, wat vooral voor maatschappijen die ook de 737-300 en/of 737-400 gebruiken van belang is. Zo is de cockpit identiek aan die van de 737-300 en 737-400, zodat vliegers zonder extra scholing de drie modellen afwisselend kunnen vliegen. De overeenkomsten leveren ook voordelen op bij het onderhoud en de opleiding van technici.

De Boeing 737-500 is de laatste jaren volop in gebruik bij maatschappijen uit het voormalige Oostblok, zoals CSA (Tsjechië), LOT (Polen), airBaltic (Letland - foto boven), Estonian Air (Estland, foto onder) Georgian Airlines, Bulgaria Air, S7 Airlines (Rusland), Pulkovo Airlines (Rusland), Lithuanian Airlines (Litouwen), Smart Wings (Tsjechië) en SkyEurope (Slowakije). Een aantal van deze maatschappijen komt op Schiphol, waar ook diverse Westerse maatschappijen met de 737-500 komen, zoals Lufthansa, British Airways en bmi Baby.
Boeing 737-500 Estonian Air

Vervolg...
* Boeing 737-500 * Vervolg * Foto Galerij
* 737-100/200 / / 300 * 400 * 500 / / 600 * 700 * 800 * 900 / / MAX *
* Boeing 707 * Boeing 717 * Boeing 727 *
* Boeing 737 * Boeing 747 * Boeing 757 *
* Boeing 767 * Boeing 777 * Boeing 787 *




= Home =



© Tekst en foto's © Copyright: De Vliegtuig Homepage ©
© Overname zonder toestemming verboden ©

De
Vliegtuig Homepage

Alles over moderne verkeersvliegtuigen


Nieuwsfoto's