Vliegtuig Homepage

Home           Nieuwsfoto's    

 

Boeing 737-700 - vervolg

Boeing 737 Southwest Airlines

Boeing nam de 737-700 als basis voor een zakenjet-uitvoering, de BBJ1 (Boeing Business Jet). Deze VIP-variant heeft de romp van de 737-700 en de versterkte vleugel en de krachtiger motoren van de 737-800. De BBJ werd bovendien als eerste 737-versie uitgerust met winglets op de vleugeltips. Pas later kwamen winglets ook beschikbaar voor de gewone passagiersversie.

De BBJ diende vervolgens weer als uitgangspunt voor een versie met een grote vrachtdeur op het hoofddek, ontwikkeld voor de Amerikaanse strijdkrachten. Deze versie, aangeduid als 737-700QC (Quick Change) heeft een interieur dat snel is aan te passen van vracht- naar passagiersconfiguratie en omgekeerd. De US Navy, de Amerikaanse marine, duidt deze versie aan als C-40A 'Clipper'. De 737-700C (Convertible) kan eveneens worden omgebouwd van passagiers- naar vrachtconfiguratie, maar heeft niet de stoelen op pallets, zoals de QC die heeft.

Op 21 mei 2004 vloog voor het eerst de E-737 AEW&C, een versie als vliegend radarstation annex commandopost, die besteld is door de strijdkrachten van Australia, Turkije en Zuid-Korea. Zeg maar een soort mini-AWACS. Ook hiervoor diende de BBJ als basis. Deze militaire variant heeft geen radarschotel, maar wel een ruim 10 meter lange radarantenne bovenop de romp. In Australië wordt deze versie 'Wedgetail' genoemd.

Een latere civiele variant is de 737-700ER (Extended Range), waarvoor technologie van de BBJ is gebruikt om het vliegbereik drastisch te vergroten. De ER heeft de grotere vleugel van de 737-800 en extra brandstoftanks, waarmee het vliegtuig meer dan 10.000 kilometer non-stop kan afleggen. Dat maakt intercontinentale passagiersvluchten mogelijk, wat tot dusver voornamelijk was voorbehouden aan grotere typen verkeersvliegtuigen. De eerste gebruiker hiervan werd All Nippon Airways uit Japan, dat er in het voorjaar van 2007 een lijndienst mee startte tussen Tokio en Mumbai (India).

De foto boven toont een Boeing 737-700 van de Amerikaanse prijsvechter Southwest Airlines, die er tot 2010 maar liefst 430 van had besteld. Southwest vliegt ook nog met oudere versies van de 737 en is verreweg Boeings grootste 737-klant. Op de foto onder is een Boeing Business Jet te zien van het Zwitserse bedrijf Privatair. De KLM huurde dit luxe toestel gedurende enkele jaren van de Zwitsers voor lijnvluchten met uitsluitend business-classpassagiers naar Houston.
Boeing 737-700 Private Jet


Technische gegevens van de Boeing 737-700:
Lengte: 33,60 meter
Spanwijdte: 34,31 meter
Hoogte: 12,50 meter
Gemiddeld aantal passagiers: 126 - 149
Leeggewicht: 38.145 kg
Maximum startgewicht: 60.320 kg
Vliegbereik: 6.230 km
Kruissnelheid: Mach 0,785
Motoren: twee CFM International CFM56-7B turbofans (117 kN)


Foto Galerij...
* Boeing 737-700 * Vervolg * Foto Galerij *
* 737-100/200 / / 300 * 400 * 500 / / 600 * 700 * 800 * 900 *
* Boeing 707 * Boeing 717 * Boeing 727 *
* Boeing 737 * Boeing 747 * Boeing 757 *
* Boeing 767 * Boeing 777 * Boeing 787 *




= Home =



© Tekst en foto's © Copyright: De Vliegtuig Homepage ©
© Overname zonder toestemming verboden ©

De
Vliegtuig Homepage

Alles over moderne verkeersvliegtuigen


Nieuwsfoto's