Vliegtuig Homepage

Home           Nieuwsfoto's    

 

Boeing 737 MAX

Boeing 737 MAX 8
Illustratie: Boeing


Een probleem van de 737 is dat deze een nogal kort onderstel heeft, waardoor er weinig ruimte is tussen vleugel en grond om een motor met een grotere diameter aan de vleugel te bevestigen. Bij concurrent Airbus A320 is die ruimte er wel. De voor de 737 MAX geselecteerde CFM International LEAP-1B heeft een te grote fandiameter voor de 737, maar deze wordt voor de nieuwe Boeing-familie verkleind naar 1,73 meter (68 inch). Dat is wel weer groter dan bij de Next Generation 737's, maar bij deze diameter volstaan beperkte aanpassingen aan het neuswielonderstel. De motor zal door de kleinere fan minder zuinig zijn, al is de luchtweerstand wel weer lager. De motorgondels worden net als bij de 787 Dreamliner en de 747-8 voorzien van een haaientand-achtige rand langs de uitlaat.

Boeing verklaarde bij de lancering te beschikken over 496 'commitments' afkomstig van vijf luchtvaartmaatschappijen. Op dat moment waren dit nog geen vaste bestellingen. De eerste maatschappij die een voorlopige order plaatste wasAmerican Airlines, dat in juli 2011 bekendmaakte honderd toestellen te zullen bestellen, zelfs nog voordat Boeing het programma officieel had gelanceerd. De eerste definitieve bestelling kwam in december 2011 van Southwest Airlines voor 150 toestellen plus 150 opties. Southwest wordt in 2017 tevens de eerste gebruiker.

Technische specificaties volgen.

* Boeing 737 MAX * Vervolg *
* 737-100/200 / / 300 * 400 * 500 / / 600 * 700 * 800 * 900 / / MAX *
* Boeing 707 * Boeing 717 * Boeing 727 *
* Boeing 737 * Boeing 747 * Boeing 757 *
* Boeing 767 * Boeing 777 * Boeing 787 *




= Home =



© Tekst en foto's © Copyright: De Vliegtuig Homepage ©
© Overname zonder toestemming verboden ©

De
Vliegtuig Homepage

Alles over moderne verkeersvliegtuigen


Nieuwsfoto's