Vliegtuig Homepage

Home           Nieuwsfoto's    

 

Boeing 747-400 - vervolg

Boeing 747 KLM Cargo

Van de Boeing 747-400 zijn bijna 700 toestellen verkocht. Het einde van de productie is in zicht door de komst van de 747-8, een verder verbeterde versie van de Jumbo Jet die eind 2008 voor het eerst moet vliegen.

In Nederland is de KLM een grote gebruiker van de 747-400. De KLM heeft vijfentwintig 747-400's in de vloot, waarvan drie in vrachtuitvoering (747-400ERF). Zeventien toestellen zijn Combi's, die deels voor vracht en deels voor passagiersvervoer zijn ingericht. Martinair kocht vier Boeing 747-400BCF (Boeing Converted Freighter) toestellen, oftewel tot vrachtvliegtuig omgebouwde ex-passagiers-toestellen, die zich onderscheiden van de nieuw-gebouwde vrachttoestellen door een lang bovendek. Een groeiend aantal 747-400's wordt omgebouwd tot vrachtvliegtuig.

Op de foto boven is een 747-400ERF vrachtvliegtuig te zien van KLM Cargo. Het toestel op de foto onder is een 747-400D (Domestic) van All Nippon Airways (ANA) uit Japan. Deze variant voor korte afstanden is niet voorzien van winglets.

Boeing 747 All Nippon Airways - ANA


Technische gegevens van de Boeing 747-400ER:
Lengte: 70,67 meter
Spanwijdte: 64,44 meter
Hoogte: 19,41 meter
Gemiddeld aantal passagiers: 416 - 524
Leeggewicht: 183,840 kg
Maximum startgewicht: 412.780 kg
Vliegbereik: 14.205 km
Motoren: Pratt & Whitney PW4062 (281.57 kN), Rolls-Royce RB.211-524H (264.67 kN),
of General Electric CF6-80C2 (276.23 kN) turbofans





Boeing 747-400LCF
Foto: Boeing

Boeing 747LCF 'Dreamlifter'

De Boeing 747LCF (Large Cargo Freighter) oftewel 'Dreamlifter' is een sterk gemodificeerde versie van de Boeing 747-400, speciaal bedoeld voor het vervoer door de lucht van grote onderdelen van de Boeing 787 Dreamliner, zoals rompdelen en vleugels. Grote delen van de 787 worden namelijk in Japan en andere landen gebouwd en naar de eindassemblagelijn nabij Seattle gevlogen.

De Dreamlifter heeft een breder en hoger vrachtruim met ongeveer drie keer het volume van dat van de gewone 747-400F. De staartsectie kan open scharnieren zodat het vliegtuig gemakkelijk kan worden in- en uitgeladen.

Het concept van de 747LCF lijkt op dat van de Airbus A300-600ST Beluga, waarmee onderdelen voor Airbus-toestellen worden vervoerd. Een verschil is dat het bij de Beluga gaat om nieuwe vliegtuigen en bij de Dreamlifter om aangepaste oudere toestellen. De eerste vlucht van de Dreamlifter vond plaats op 9 september 2006. Het ombouwprogramma omvat in eerste instantie drie toestellen en wordt uitgevoerd in Taiwan.



Foto Galerij...
* Boeing 747-400 * Vervolg * Foto Galerij *
* Boeing 747-100/200 * 747SP * 747-300 * 747-400 * 747-8 *
* Boeing 707 * Boeing 717 * Boeing 727 *
* Boeing 737 * Boeing 747 * Boeing 757 *
* Boeing 767 * Boeing 777 * Boeing 787 *




= Home =



© Tekst en foto's © Copyright: De Vliegtuig Homepage ©
© Overname zonder toestemming verboden ©

De
Vliegtuig Homepage

Alles over moderne verkeersvliegtuigen


Nieuwsfoto's


AVIATION TOP 100 - www.avitop.com Avitop.com