Vliegtuig Homepage

Home           Nieuwsfoto's    

 

Boeing 747-8 'Jumbo Jet'

Boeing 747-8 Atlas Air



De Boeing 747-8 is de nieuwste versie van de 'Jumbo Jet'. De passagiersversie telt circa vijftig stoelen meer dan de 747-400. De vrachtversie trekt tot dusver de meeste luchtvaartmaatschappijen als klant.



Sinds de introductie van de 747 heeft Boeing tal van ideeën voor nieuwe versies bestudeerd met langere rompen en verschillende lengten van het bovendek. Bij sommige voorstellen liep het bovendek door tot aan de staart. Jarenlang liepen de studies op niets uit. Teruglopende orders in de periode rond de eeuwwisseling - Boeing verkocht voornamelijk nog 747-400F vrachttoestellen - en de komst van de Airbus A380 leken het einde in te luiden van de productie van de Jumbo Jet.

Toch lanceerde Boeing op 14 november 2005 een nieuwe versie met twee varianten: de 747-8I Intercontinental voor passagiers en de 747-8F Freighter voor vracht. De passagiersversie moet het 'gat' vullen tussen enerzijds de kleinere Boeing 777 en Airbus A340 en anderzijds de grotere Airbus A380. Eén van de redenen dat Boeing eerdere plannen voor nieuwe 747-versies niet doorzette, was het ontbreken van motoren die het brandstofverbruik flink zouden verminderen. Met de ontwikkeling van de 787 Dreamliner zijn die motoren er alsnog gekomen. De 747-8 is voorzien van de General Electric GEnx turbofan, die ook voor de 787 wordt gebruikt. De 747-8 is dankzij deze motor branstofzuiniger, stiller en schoner dan de 747-400.

Hoewel eerder voorgestelde nieuwe versies van de 747 werden aangeduid als 747-500 en 747-600, heeft de nieuwe telg de aanduiding 747-8 gekregen. Hiermee wil Boeing de relatie te benadrukken met de 787 Dreamliner, waarvan veel nieuwe technologie in de 747-8 is verwerkt

Boeing 747-8 De 747-8 is de eerste versie van de 'Jumbo Jet' geworden met een langere romp dan de oorspronkelijke 747-100. Deze is met 5,60 meter verlengd. Aanvankelijk zou de passagiersversie minder 'uitgerekt' worden dan de vrachtversie, maar op aandringen van luchtvaartmaatschappijen besloot Boeing de lengte voor beide versies alsnog gelijk te maken. De typerende 'bult' loopt bij de 747-8I, net als bij de 747-400, door tot boven de vleugel. In een typische drie-klassen indeling vervoert de 747-8I 51 passagiers meer dan de 747-400, oftewel 467 in totaal. Benedendeks biedt de 747-8I 28 procent meer vrachtvolume. De 747-8F heeft dezelfde korte bult zoals de allereerste 747-versies en biedt 16 procent meer vrachtvolume dan de 747-400F.

De foto boven toont een 748-8F van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Atlas Air. Kenmerken zijn de grote diameter van de motoren vergeleken met oudere Jumbo-versies en de vorm van de vleugeltips.


Boeing 747-8
Illustratie: Boeing
Vervolg....

* Boeing 747-8 * Vervolg *
* Boeing 747-100/200 * 747SP * 747-300 * 747-400 * 747-8 *
* Boeing 707 * Boeing 717 * Boeing 727 *
* Boeing 737 * Boeing 747 * Boeing 757 *
* Boeing 767 * Boeing 777 * Boeing 787 *




= Home =



© Tekst en foto's © Copyright: De Vliegtuig Homepage ©
© Overname zonder toestemming verboden ©

De
Vliegtuig Homepage

Alles over moderne verkeersvliegtuigen


Nieuwsfoto's


AVIATION TOP 100 - www.avitop.com Avitop.com