Vliegtuig Homepage

Home           Nieuwsfoto's    

 

Boeing 747SP - vervolg

Boeing 747 Iran Air

De Boeing 747SP brak in de eerste jaren van zijn bestaan diverse lange-afstands records. Het eerste was op 12 november 1975 een nonstop vlucht met 200 passagiers van New York naar Tokio (12.837 km - 11.147???) in 13 uur en 33 minuten. De afleveringsvlucht van een toestel voor South African Airways met 50 passagiers aan boord op 23 en 24 maart 1976 ging zelfs over 16.560 kilometer, van Boeing's thuishaven Paine Field bij Everett, nabij Seattle, naar Kaapstad in Zuid-Afrika.

Ondanks het grote vliegbereik werd de Boeing 747SP geen verkoopsucces. Hoewel de SP in 1973 een goede start leek te krijgen met een bestelling van Pan Am voor tien vliegtuigen en opties voor nog eens vijftien, verkocht Boeing uiteindelijk slechts 45 toestellen. De nasleep van de oliecrisis van 1973 eiste zijn tol, de DC-10 en de TriStar waren met drie motoren voor minder lange afstanden aantrekkelijker, Pan Am zette de opties niet om in orders en ook andere maatschappijen namen maar mondjesmaat toestellen af. Intussen kon de 747-200 dankzij allerlei verbeteringen geleidelijk steeds verder vliegen, wat ook al niet bijdroeg aan de noodzaak SP's aan te schaffen. De productie stopte in feite al in 1982 na de bouw 44 toestellen, al leverde Boeing in 1987 nog een 45ste exemplaar (foto onder) af aan de Verenigde Arabische Emiraten.

Van de Boeing 747SP zijn begin 2008 nog ongeveer vijftien toestellen operationeel, waarvan een aantal als regeringsvliegtuig. Een bijzondere 747SP is in gebruik bij NASA als vliegende sterrenwacht in het kader van het SOFIA-project (Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy). Het gaat om een omgebouwde ex-Pan Am en ex-United Airlines SP met aan boord een 2,50 meter infrarood-telescoop. Door op grote hoogte te vliegen vermijdt dit toestel 99 procent van de waterdamp in de atmosfeer, die infrarode straling tegenhoudt. NASA ontfermde zich in 1997 over dit afgedankte toestel, waarna het tien jaar duurde tot het na een uitgebreid modificatie-programma weer vloog, op 26 april 2007. Voor de 20 ton zware telescoop is een groot stuk van de romp verwijderd, waarvoor een schuifdeur in de plaats is gekomen.

Nederlandse maatschappijen hebben nooit met de Boeing 747SP gevlogen en op Schiphol is het vliegtuig hoogst zelden te zien. De 747SP is hier ook nooit een hoogfrequente bezoeker geweest. Maatschappijen die het type ooit regelmatig op diensten naar de nationale luchthaven inzetten, waren South African Airways en China Airlines.

Boeing 747SP United Arab Emirates

Technische gegevens van de Boeing 747SP:
Lengte: 56,31 meter
Spanwijdte: 59,64 meter
Hoogte: 19,94 meter
Gemiddeld aantal passagiers: 316 - 440
Leeggewicht: 147,420 kg Maximum startgewicht: 317.515 kg
Vliegbereik: 10.840 - 12.325 km
Motoren: vier keer Pratt & Whitney JT9D-7AW (218,4 kN),
Rolls Royce RB211-524B (222,8 kN) of General Electric CF6-45A2 (206,8 kN).


Foto Galerij....
* Boeing 747SP * Vervolg * Foto Galerij *
* Boeing 747-100/200 * 747SP * 747-300 * 747-400 * 747-8 *
* Boeing 707 * Boeing 717 * Boeing 727 *
* Boeing 737 * Boeing 747 * Boeing 757 *
* Boeing 767 * Boeing 777 * Boeing 787 *




= Home =



© Tekst en foto's © Copyright: De Vliegtuig Homepage ©
© Overname zonder toestemming verboden ©

De
Vliegtuig Homepage

Alles over moderne verkeersvliegtuigen


Nieuwsfoto's


AVIATION TOP 100 - www.avitop.com Avitop.com