Vliegtuig Homepage

Home           Nieuwsfoto's    

 

Boeing 777 - vervolg

Boeing 777 Jet Airways

De Boeing 777 is het eerste straalverkeersvliegtuig dat volledig is ontworpen met behulp van computers (CAD = computer aided design). Het vliegtuig werd als het ware op proef in elkaar gezet in een drie-dimensionele weergave op beeldschermen, wat het maken van een kostbare mock-up (model op ware grootte) overbodig maakte. Het bouwen van mock-ups gebeurde voorheen omdat onderdelen als gevolg van ontwerpfouten en onnauwkeurigheden in de praktijk niet altijd goed pasten. Het ontwerp moest dan worden gewijzigd, wat extra tijd en geld kostte. Dankzij computers kunnen dergelijke fouten worden vermeden.

Dankzij de grote rompdiameter is het mogelijk bij de 777 de loze ruimte boven het plafond van de passagierscabine in te richten als rustruimte voor de bemanning. De 777 kan namelijk zo lang onafgebroken in de lucht zijn, dat bemanningsleden elkaar moeten aflossen en gelegenheid moeten hebben om te rusten. Rustruimten gaan bij andere typen met een smallere romp vaak ten koste van een deel van het vrachtruim, maar die blijft bij de 777 geheel beschikbaar.

De Boeing 777 is voor een zo groot vliegtuig opvallend stil. Het onderstel heeft twee wielpoten met aan elke poot zes wielen, waarmee de 777 goed te onderscheiden is van andere grote tweemotorige vliegtuigen. Op 17 november 2010 leverde Boeing de 900ste Triple Seven af, een 777-200LR voor Ethiopian Airlines. Er waren op dat moment 1165 toestellen verkocht.

Mogelijke toekomstige versies van de Triple Seven zijn de 777-8X en de 777-9X. De -8X wordt een verkorte uitvoering van de 777-300ER en de -9X een verlengde. De 777 moet hiermee de concurrentiestrijd aan kunnen met de geplande Airbus A350-1000. In beide varianten krijgen kunststoffen een belangrijke rol. Het idee is de bestaande vleugel te vervangen door een geheel nieuwe, van koolstofvezel, en met een grotere spanwijdte: van 65 meter naar 71,3 meter (bijna 3 meter groter dan van de 747-8).

De foto boven toont een verlengde 777-300ER van Jet Airways uit India op weg naar Londen Heathrow en onder is eenzelfde toestel te zien van Emirates uit Dubai, één van de Verenigde Arabische Emiraten, eveneens gefotografeerd bij Heathrow.
Boeing 777 Emirates

Technische gegevens Boeing 777-200ER

Lengte: 63,73 meter
Spanwijdte: 60,93 meter
Hoogte: 18,51 meer
Aantal passagiers: 300 - 440
Kruissnelheid: Mach 0,84 (905 km/u)
Vliegbereik: 14.260 km
Maximum startgewicht: 297.560 kg
Motoren: RR Trent 895 (420 kN),
GE GE90-94B (410 kN) of P&W PW4090 (400 kN) turbofans.
Technische gegevens Boeing 777-200LR
'Worldliner'

Lengte: 63,73 meter
Spanwijdte: 64,80 meter
Hoogte: 18,58 meer
Aantal passagiers: 300 - 440
Kruissnelheid: Mach 0,84 (905 km/u)
Vliegbereik: 17.450 km
Maximum startgewicht: 347.800 kg
Motoren: GE GE90-110B1 (480 kN) turbofans.
Boeing 777 ANA Technische gegevens Boeing 777-300ER

Lengte: 73,86 meter
Spanwijdte: 64,80 meter
Hoogte: 18,70 meer
Gemiddeld aantal passagiers: 365 (3-klasse layout)
Kruissnelheid: Mach 0,84 (905 km/u)
Vliegbereik: 14.685 km
Maximum startgewicht: 357.534 kg
Motoren: GE GE90-115B (512 kN) turbofans.

Foto Galerij....
* Boeing 777 * Vervolg * Foto Galerij *
* Boeing 707 * Boeing 717 * Boeing 727 *
* Boeing 737 * Boeing 747 * Boeing 757 *
* Boeing 767 * Boeing 777 * Boeing 787 *




= Home =



© Tekst en foto's © Copyright: De Vliegtuig Homepage ©
© Overname zonder toestemming verboden ©

De
Vliegtuig Homepage

Alles over moderne verkeersvliegtuigen


Nieuwsfoto's


AVIATION TOP 100 - www.avitop.com Avitop.com