Douglas DC-9 - Foto Galerij
Bij de KLM deed de Douglas DC-9 in 1966 zijn intrede. In dat jaar leverde de fabrikant zes DC-9-15's af. Met de komst van de langere DC-9-30 stootte de KLM in 1968 en 1970 alweer vier korte toestellen af. Twee DC-9-15's bleven echter nog tot in de jaren tachtig bij de KLM vliegen, waaronder de PH-DNC, die het langst in dienst bleef.
Martinair vloog met vier DC-9-30's, waarvan de eerste werd afgeleverd in 1968. De eerste drie waren van de DC-9-30RC-uitvoering (Rapid Change). Deze hadden een grote vrachtdeur op het bovendek en het interieur kon in korte tijd worden aangepast van vracht- naar passagiersconfiguratie en vice versa. De vierde, in 1971 aan Martinair afgeleverde DC-9, de afgebeelde PH-MAX, had niet zo'n deur. De DC-9's vlogen bij Martinair tot begin jaren tachtig. De PH-MAX ging in 1981 naar de KLM.
De DC-9-40 heeft een iets langere romp dan de DC-9-30. McDonnell Douglas ontwikkelde deze versie speciaal voor de Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS. Het toestel op de foto taxiet op de luchthaven van Düsseldorf.
Tot de laatste gebruikers van de DC-9 in Europa behoorde JAT Jugoslav Airlines. De foto toont een DC-9-30 op Frankfurt Rhein/Main Airport.
* Douglas DC-9 * Vervolg * Foto Galerij *
* Douglas DC-8 * Douglas DC-9 * MDD MD-80 * MDD MD-87 *
* MDD MD-90 * MDD DC-10 * MDD MD-11 *
|
© Tekst en foto's © Copyright: De Vliegtuig Homepage © © Overname zonder toestemming verboden ©
|