Vliegtuig Homepage

Home           Nieuwsfoto's    

 

Saab 340 / Saab 2000

Saab 340 Penair



De Saab 340 en de daaruit ontwikkelde Saab 2000 zijn regionale verkeersvliegtuigen met respectievelijk circa 34 en 50 stoelen.



De Zweedse vliegtuigbouwer Saab en het Amerikaanse Fairchild sloten in 1979 een overeenkomst om samen de mogelijkheden te bestuderen voor een nieuw model verkeersvliegtuig voor korte afstanden. De beide fabrikanten verwachtten net als veel van hun concurrenten in die tijd dat er als gevolg van de deregulering van het luchtverkeer in de Verenigde Staten (in 1979) een grote markt zou ontstaan voor kleine verkeersvliegtuigen die zouden dienen als 'feeder' voor het 'voeden' van de knooppunten van de grote luchtvaarmaatschappijen. Passagiers zouden daar overstappen op grote vliegtuigen voor langere vluchten.

In september 1980 gingen de fabrikanten definitief met het vliegtuigproject van start en het resultaat was de SF 340 (SF staat voor SaabFairchild). Saab kreeg met 65 procent het grootste aandeel in de samenwerking en werd verantwoordelijk voor de romp en de staart, alsmede voor de eindassemblage. Fairchild nam onder meer de vleugel en het rompachterstuk voor zijn rekening. Als krachtbron werd gekozen voor de General Electric CT7 turboprop. De SF 340 werd een laagdekker met de vleugel onderaan de romp. De passagiers zitten met z'n drieën naast elkaar met een gangpad tussen hen in (2+1).

Het eerste prototype maakte zijn luchtdoop op 25 januari 1983 en in de zomer van 1984 zette het Zwitserse Crossair het nieuwe type voor het eerst in op haar lijndiensten. Per 1 november 1985 trok Fairchild zich terug uit het project, waarna het volledig voor verantwoordelijkheid kwam van Saab. De aanduiding 'SF 340' bleef nog een tijdje bestaan, totdat Saab deze veranderde in 'Saab 340A'.

Een verbeterde uitvoering werd de Saab 340B, met krachtiger motoren voor gebruik op warme en hooggelegen luchthavens, een hoger startgewicht, een groter vliegbereik en een horizontaal staartvlak met extra spanwijdte. Afleveringen van dit model begonnen in september 1989.

Op de foto boven is een 340B te zien van Peninsula Airways (PenAir) uit Alaska. Onderaan staat een 340B afgebeeld van Central Connect Airlines uit Tsjechië.

Saab 340 Central Connect Air

Vervolg....
* Saab 340 / 2000 * Vervolg * Foto Galerij *




= Home =



© Tekst en foto's © Copyright: De Vliegtuig Homepage ©
© Overname zonder toestemming verboden ©

De
Vliegtuig Homepage

Alles over moderne verkeersvliegtuigen


Nieuwsfoto's