Vliegtuig Homepage

Home           Nieuwsfoto's    

 

Saab 340 / Saab 2000 - vervolg

Saab 2000 Darwin Airline

De Saab 2000 is een met 7,55 meter verlengde versie van de 340 voor vijftig passagiers, waarbij Saab de nadruk legde op de hoge kruissnelheid. Weliswaar is de Saab 2000 uitgerust met turboprop-motoren, maar de vliegtuigbouwer verwachtte dat de hoge snelheid het vliegtuig tot een aantrekkelijk alternatief zou maken voor opkomende regionale straalverkeersvliegtuigen als de Embraer ERJ-145 en de Canadair Regional Jet. De jets bleven weliswaar sneller, maar op korte afstanden is het voordeel daarvan voor de totale reistijd beperkt. Daarentegen verbruikt een turboprop aanzienlijk minder brandstof dan een straalmotor.

De ontwikkeling van de Saab 2000 begon in december 1988 en de eerste vlucht vond plaats op 26 maart 1992. Het lukte Sab niet om het eerste toestel volgens planneing in de tweede helft van 1993 af te leveren. De eerste klant, het Zwitserse Crossair, ontving het eerste toestel pas midden 1994. De Saab 2000 verschilt niet alleen van zijn voorganger door de langere romp, de nieuwe variant heeft ook een grotere spanwijdte en krachtiger motoren, Allison AE-2100's. Deze motoren zijn verder van de romp geplaatst om zesbladige propellers met een grotere diameter mogelijk te maken. Verder introduceerde Saab in de 2000 een digitale cockpit. Geluid in de cabine wordt gedempt met behulp van antigeluid. Een aantal verbeteringen van de Saab 2000 is later overgenomen in de Saab 340, wat resulteerde in model 340B Plus, waarvan de eerste werd afgeleverd in 1994.

In de loop van de jaren negentig liep de belangstelling van de luchtvaartmaatschappijen voor de 340 terug en de 2000 maakte de verwachtingen niet waar. Het concept van een snelle turboprop sprak onvoldoende aan. Saab verkocht van de 2000 slechts zestig toestellen, waarvan enkele als zakenvliegtuig. De 340 deed het in de beginjaren wel goed en daarvan zijn er 456 gebouwd. In 1998 was Saab gedwongen de productie van beide modellen te staken. In Nederland vlogen NetherLines en KLM Cityhopper met de Saab 340.

Sinds 2004 is er een vrachtconversie beschikbaar van de 340. Na ombouw is deze goed voor het vervoer van maximaal 4 ton vracht. Op de foto boven staat een Saab 2000 van de Zwitserse maatschappij Darwin Airlines. De foto onder toont een Saab 2000 van FlyLAL (Lithuanian Airlines) uit Litouwen.
SAAb 2000 FlyLAL


Technische gegevens Saab 340B Plus

Lengte: 19,73 meter
Spanwijdte: 21,44 meter
Hoogte: 6,97 meter
Aantal passagiers: 37
Leeggewicht: 8.140 kg
Maximum startgewicht: 13.155 kg
Kruissnelheid: 523 km/u
Vliegbereik: 1.551 km
Motoren: twee General Electric CT7-9B turboprops (1.870 pk)

Technische gegevens Saab 2000

Lengte: 27,28 meter
Spanwijdte: 24,76 meter
Hoogte: 8,09 meter
Aantal passagiers: 50
Leeggewicht: 14.500 kg
Maximum startgewicht: 23.000 kg
Kruissnelheid: 682 km/u
Vliegbereik: 2.110 km
Motoren: twee Allison (Rolls-Royce)
AE-2100A turboprops (4.155 pk)


Foto Galerij....
* Saab 340 / Saab 2000 * Vervolg * Foto Galerij *




= Home =



© Tekst en foto's © Copyright: De Vliegtuig Homepage ©
© Overname zonder toestemming verboden ©

De
Vliegtuig Homepage

Alles over moderne verkeersvliegtuigen


Nieuwsfoto's