Vliegtuig Homepage

Home           Nieuwsfoto's    

 

Tupolev Tu-134

Tupolev Tu-134 Belavia

Tupolev nam voor de Tu-134 van de Tu-104 en Tu-124 het concept over van een hoofdonderstel waarvan de wielpoten in gondels aan de achterkant van de vleugel worden ingetrokken. Het hoofdonderstel telt vier wielen per wielpoot, waardoor het beter geschikt is voor landingen op onverharde banen dan de Westerse tegenhangers van de Tu-134, die per wielpoot twee wielen tellen.

Van de Tupolev Tu-134 zijn ongeveer zevenhonderd toestellen gebouwd. Vanwege geluidseisen die in 2002 in de Europese Unie van kracht werden, komt de lawaaiige Tupolev Tu-134 sindsdien niet meer op West-Europese luchthavens. Op Schiphol was het Russische verkeersvliegtuig voorheen veelvuldig te zien in de kleuren van maatschappijen uit Oostblok-landen, zoals Aeroflot, LOT, CSA, Malev, Balkan en Interflug. Maatschappijen in Rusland en andere voormalige Sovjet-republieken gebruiken de verouderde Tu-134 nog wel volop.

Op de foto boven is een Tu-134 te zien van Belavia uit Wit-Rusland. Het toestel op de foto onder is van de Bulgaarse maatschappij Hemus Air.

Tupolev Tu-134 Hemus Air


Technische gegevens van de Tupolev Tu-134A:

Lengte: 37,05 meter
Spanwijdte: 29,01 meter
Hoogte: 9,02 meter
Gemiddeld aantal passagiers: 72 - 84
Leeggewicht: 27.960 kg
Maximum startgewicht: 47.600 kg
Kruissnelheid 850-900 km/u
Vliegbereik: 1.890 - 3.020 km
Motoren: Soloviev D-30-2 turbofans 66,68 kN


Foto Galerij....
* Tu-134 * Vervolg * Foto Galerij *
* Tupolev Tu-134 * Tupolev Tu-144 * Tupolev Tu-154 * Tupolev Tu-204 *



= Home =



© Tekst en foto's © Copyright: De Vliegtuig Homepage ©
© Overname zonder toestemming verboden ©

De
Vliegtuig Homepage

Alles over moderne verkeersvliegtuigen


Nieuwsfoto's